КЗ «Омельницька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів імені академіка
М.А.Доллежаля» долучилася до освітнього
проекту для шкільної молоді «ВРАХОВУЙ РІЗНИЦЮ» («Долаємо прірву: інструменти
для об’єднання розділених громад»).
Реалізовує проект громадська організація “Вчителі За Демократію та
Партнерство” у рамках проекту Українська ініціатива зміцнення громадської
довіри (UCBI), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).
Ідея даного проекту виникла як відповідь
на потребу та виклик українського суспільства в умовах соціального конфлікту та
перехідного періоду. Основне завдання — сприяти об’єднанню розділених родин і
громад з огляду на існування різних точок зору. Ключовий
месидж — враховувати різноманітність і використовувати її як ресурс для
розвитку.
У рамках проекту написаний підручник «Кроки
до порозуміння» для старших класів шкіл, який вже
отримав гриф Міністерства
освіти і науки України, тож з наступного навчального
року предмет зможе
викладатися у школах як курс за вибором для учнів 10-11 класів.
Мета курсу –
навчити дітей
критичному мисленню, толерантності, терпимості, медіаграмотності
та побудові діалогу. На спеціальних
уроках старшокласники навчатимуться, як порозумітися в умовах конфлікту та
поважати різницю в думках і поглядах, як сприймати інформацію критично та
захищатися від маніпуляцій, а також формулювати та відстоювати власну
позицію в обговореннях та дискусіях.
«Кроки до порозуміння» – це предмет, що
відноситься до розділу громадянської освіти. І хоча академічні знання тут
відсутні, проте він дає школярам навички активного позитивного спілкування та
інструменти вирішення конфліктних ситуацій.
Структура
курсу складається з чотирьох кроків. Крок перший –
спілкуйся. Кожна тема присвячена певним інструментам: як слухати, як реагувати
на критику, як ставити запитання... Ми знаємо, що найважливішим компонентом
людських відносин є порозуміння, та порозумітися мовчки неможливо.
Другий
крок – враховуй різноманітність. Люди
різні. Ми не країна, де всі думають однаково, на щастя, і з цим треба жити.
Стереотипи, які існують в суспільстві, закріплені в мисленні багатьох поколінь.
І їх треба долати. Це
стереотипність щодо історичних подій, політичної ситуації. Це звичка до того,
що є одна вірна думка.
Третій крок – отримай достовірну
інформацію. Ми
живемо в інформаційному світі. Сьогодні є дуже страшна річ: люди намагаються
відмовитися від інформації, «бо всі брешуть». Тому важливо навчитися медіаграмотності: як відрізнити
факти від думок.
Наступний крок – обговорюй. Сучасне
спілкування має купу складних тем, уникати яких
немає сенсу. Ідея в
тому, щоб дати учням набір практичних інструментів, які потрібні в суспільстві: як аргументовано висловлюватися, писати
коментарі в Інтернеті, проводити дебати.
У лютому цього
року наш вчитель Петровська Ірина Олександрівна пройшла спеціальний дводенний
тренінг з даного курсу та отримала сертифікат, що засвідчує право на його
викладання, а у березні-квітні педагог частково апробувала «Кроки до
порозуміння» з учнями 9 класу.
Школярі досить
активно відреагували на курс і з задоволенням відвідували заняття. Адже це
предмет, де говорять учні, а не вчитель. Тут вчилися активного слухання,
толерантного ставлення до думки іншого, навичкам пошуку достовірної інформації,
вмінню вирізняти прийоми маніпуляції, а ще вмінню говорити «ні» та способам
розв’язання конфліктних ситуацій – тобто найсуттєвішим навичкам, якими має
володіти молодь.
«Кроки до
порозуміння» є досить актуальним. Адже сьогоднішні школярі завтра стануть
активними громадянами, тому по закінченню школи мають володіти не лише
теоретичними знаннями, а й інструментами успішності. Запорукою успішності є активне
позитивне спілкування на засадах толерантності та емпатії.
28 квітня у Запорізькому ліцеї «Логос» відбувся круглий стіл з педагогічними працівниками, які пройшли навчання та впроваджують курс за вибором «Кроки до порозуміння» – «Освітній проект для шкільної молоді - «ВРАХОВУЙ РІЗНИЦЮ» («Долаємо прірву: інструменти для об’єднання розділених громад»): впровадження та підсумки. Під час проведення круглого столу вчителі, серед яких була і наш педагог, поділились досвідом впровадження даного курсу з автором проекту «Враховуй різницю» та співавтором підручника «Кроки до порозуміння» доктором педагогічних наук, професором Оленою Іванівною Пометун.
28 квітня у Запорізькому ліцеї «Логос» відбувся круглий стіл з педагогічними працівниками, які пройшли навчання та впроваджують курс за вибором «Кроки до порозуміння» – «Освітній проект для шкільної молоді - «ВРАХОВУЙ РІЗНИЦЮ» («Долаємо прірву: інструменти для об’єднання розділених громад»): впровадження та підсумки. Під час проведення круглого столу вчителі, серед яких була і наш педагог, поділились досвідом впровадження даного курсу з автором проекту «Враховуй різницю» та співавтором підручника «Кроки до порозуміння» доктором педагогічних наук, професором Оленою Іванівною Пометун.
Ми щиро
вдячні автору проекту Олені Іванівні Пометун та регіональному координатору
проекту в Запорізькій області Наталії Миколіївна Богомоловій за те, що наша
школа отримала можливість стати учасником важливого освітнього проекту, та безкоштовно отримати навчальні матеріали для вивчення нового предмета – курсу за вибором “Кроки до порозуміння”.
Наш педагог не лише навчилася методики викладання нового предмета з критичного мислення,
а й освоїла
нові інтерактивні технології та отримала універсальні інструменти для результативної роботи на
будь-яких уроках. А учні старших класів отримали можливість пізнати
сучасні інструменти комунікації, навчатися критично мислити, виявляти
маніпуляції, формулювати та відстоювати власну позицію у дискусіях, поважати та
приймати різницю в думках і поглядах. Ці навички критичного мислення стануть цінними для дітей як у
навчанні, так і в будь-яких життєвих ситуаціях.
Заступник директора
з виховної роботи
Наталія Іванівна
Барко