вівторок

Кроки до порозуміння


КЗ «Омельницька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів імені академіка М.А.Доллежаля» долучилася до освітнього проекту для шкільної молоді «ВРАХОВУЙ РІЗНИЦЮ» («Долаємо прірву: інструменти для об’єднання розділених громад»).
Реалізовує проект громадська організація “Вчителі За Демократію та Партнерство” у рамках проекту Українська ініціатива зміцнення громадської довіри (UCBI), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).
Ідея даного проекту виникла як відповідь на потребу та виклик українського суспільства в умовах соціального конфлікту та перехідного періоду. Основне завдання — сприяти об’єднанню розділених родин і громад з огляду на існування різних точок зору. Ключовий месидж — враховувати різноманітність і використовувати її як ресурс для розвитку.
У рамках проекту написаний підручник «Кроки до порозуміння» для старших класів шкіл, який вже отримав гриф Міністерства освіти і науки України, тож з наступного навчального року предмет зможе викладатися у школах як курс за вибором для учнів 10-11 класів. 
Мета курсу  навчити дітей критичному мисленню, толерантності, терпимості, медіаграмотності та побудові діалогу. На спеціальних уроках старшокласники навчатимуться, як порозумітися в умовах конфлікту та поважати різницю в думках і поглядах, як сприймати інформацію критично та захищатися від маніпуляцій, а також формулювати та відстоювати власну позицію в обговореннях та дискусіях.
«Кроки до порозуміння» – це предмет, що відноситься до розділу громадянської освіти. І хоча академічні знання тут відсутні, проте він дає школярам навички активного позитивного спілкування та інструменти вирішення конфліктних ситуацій.  
Структура курсу складається з чотирьох кроків. Крок перший спілкуйся. Кожна тема присвячена певним інструментам: як слухати, як реагувати на критику, як ставити запитання... Ми знаємо, що найважливішим компонентом людських відносин є порозуміння, та порозумітися мовчки неможливо.
Другий крок враховуй різноманітність. Люди різні. Ми не країна, де всі думають однаково, на щастя, і з цим треба жити. Стереотипи, які існують в суспільстві, закріплені в мисленні багатьох поколінь. І їх треба долати. Це стереотипність щодо історичних подій, політичної ситуації. Це звичка до того, що є одна вірна думка.
Третій крок отримай достовірну інформацію. Ми живемо в інформаційному світі. Сьогодні є дуже страшна річ: люди намагаються відмовитися від інформації, «бо всі брешуть». Тому важливо навчитися медіаграмотності: як відрізнити факти від думок.
Наступний крок обговорюй. Сучасне спілкування має купу складних тем, уникати яких немає сенсу. Ідея в тому, щоб дати учням набір практичних інструментів, які потрібні в суспільстві: як аргументовано висловлюватися, писати коментарі в Інтернеті, проводити дебати.
У лютому цього року наш вчитель Петровська Ірина Олександрівна пройшла спеціальний дводенний тренінг з даного курсу та отримала сертифікат, що засвідчує право на його викладання, а у березні-квітні педагог частково апробувала «Кроки до порозуміння» з учнями 9 класу. 


Школярі досить активно відреагували на курс і з задоволенням відвідували заняття. Адже це предмет, де говорять учні, а не вчитель. Тут вчилися активного слухання, толерантного ставлення до думки іншого, навичкам пошуку достовірної інформації, вмінню вирізняти прийоми маніпуляції, а ще вмінню говорити «ні» та способам розв’язання конфліктних ситуацій – тобто найсуттєвішим навичкам, якими має володіти молодь. 


«Кроки до порозуміння» є досить актуальним. Адже сьогоднішні школярі завтра стануть активними громадянами, тому по закінченню школи мають володіти не лише теоретичними знаннями, а й інструментами успішності. Запорукою успішності є активне позитивне спілкування на засадах толерантності та емпатії.
28 квітня у Запорізькому ліцеї «Логос» відбувся круглий стіл з педагогічними працівниками, які пройшли навчання та впроваджують курс за вибором «Кроки до порозуміння» – «Освітній проект для шкільної молоді - «ВРАХОВУЙ РІЗНИЦЮ» («Долаємо прірву: інструменти для об’єднання розділених громад»): впровадження та підсумки. Під час проведення круглого столу вчителі, серед яких була і наш педагог, поділились досвідом впровадження даного курсу з автором проекту «Враховуй різницю» та співавтором підручника «Кроки до порозуміння»  доктором педагогічних наук, професором Оленою Іванівною Пометун.


        Ми щиро вдячні автору проекту Олені Іванівні Пометун та регіональному координатору проекту в Запорізькій області Наталії Миколіївна Богомоловій за те, що наша школа отримала можливість стати учасником важливого освітнього проекту, та безкоштовно отримати навчальні матеріали для вивчення нового предмета курсу за вибором “Кроки до порозуміння”.
Наш педагог не лише навчилася методики викладання нового предмета з критичного мислення, а й освоїла нові інтерактивні технології та отримала універсальні інструменти для результативної роботи на будь-яких уроках. А учні старших класів отримали можливість пізнати сучасні інструменти комунікації, навчатися критично мислити, виявляти маніпуляції, формулювати та відстоювати власну позицію у дискусіях, поважати та приймати різницю в думках і поглядах. Ці навички критичного мислення стануть цінними для дітей як у навчанні, так і в будь-яких життєвих ситуаціях.

Заступник директора з виховної роботи
Наталія Іванівна Барко